Info Tips Modifikasi Berita dan Penjagaan Kereta Malaysia dan Antarabangsa

Pages

 

admin On Saturday, July 17, 2010

PENGENALANMeneliti kereta â€" kereta yang diubahsuai di Malaysia, kita pastinya akan melihat kereta tempatan iaitu Proton dan Perodua. Kereta Perodua boleh dikatakan lebih kerap diubahsuai terutama Kancil yang berbentuk comel serta praktikal untuk diubasuai. Jika enjin turbo seperti GSR dan VR4 dikaitkan dengan kos penyelenggaraan tinggi, enjin L200S 660cc turbo Mira pula sebaliknya, malah ia adalah jalan terbaik dan satu-satunya pilihan enjin berkuasa termurah jika anda ingin memulihkan prestasi enjin Kancil sedia ada.Seperti lazimnya, enjin yang sempurna, biasanya akan disusuli dengan hiasan ‘ embody outfit ’ baru yang lebih bergaya. Sinonim perubahan Kancil bernadikan L2, begitu juga dengan hiasan luaran dan dalamannya yang kerap disalin mengikut spesifikasi Mira yang terdiri dari pelbagai model. Kepelbagaian tersebut mendorong peminat kereta tempatan bermain Kancil.Tujuan buku ini ditulis adalah untuk panduan kepada pembaca terutama pemilik â€" pemilik kancil membuat ‘çonvertion’ dari Kancil ke Mira. Buku ini menunjukkan proses sebenar dimana, kereta penulis sendiri diubahsuai dari kedai potong ke bengkel, Puspakom, JPJ dan Syarikat Insuran. Ia juga memaparkan borang â€" borang yang perlu diisi dan kos yang ditanggung, agar dapat memudahkan pembaca membuat ‘budget’. Ia juga mengandungi cara penjagaan kereta terutamanya Enjin Mira Turbo.Ikutilah pengalaman atau proses pengubahsuai kereta penulis dan selamat membaca.

Perodua Kancil Specification

Malaysian ordinal national automobile project using Daihatsu Nihon TechnologyEngine ID : EF-CL(L200)Engine Type: Water Cooled,4 Cycle-Inline 3,SOHC 6 Valve,3 CylinderBore x Stroke: 68.0 x 60.5mm or 2.68 x 2.38Cubic: 659ccFuel System: CarbModel: Kancil EX ExtraYear: 1996Daihatsu Mira

Daihatsu Mira TR-XX Turbo EFI 12 Valve Limited Edition L200S:

This is domestic model, only acquirable in JapanEngine ID: EF-JLEngine Model: FMPX-S2 (L200S)Engine Type: Water Cooled, 4 Stroke, Inline 3,SOHC 12 Valve Turbocharger,3 CylinderBore x Stroke: SameFuel System: Multi-Point EFI (Electronic Fuel Injection) with ECU (Electronic Computerized Units)Cubic: 659ccTorque: 10.9kg at 3,600rpmHp: 64 at 6,400rpmBoost Pressure: 0.8kgTop Speed: 170km/h to 180km/h (depends on tune-up and modification)Year: 1993Weight: 750kgSpark Plugs: Nippon Denso = QL22TR-S or NGK = BCPR7EKDTurbocharger: IHI Turbocharger

Model For Daihatsu Mira TR-XX :

Model L200S Model : L210S

1) FMPX-F2 1) FMGX-2

2) FPPX-F2 2) FPGX-2

3) FMPX-S2 3) FMXX-2

4) FPPX-S2 4) FPXX-2

Daihatsu Mira TR-XX Avanzato Has 3 Model :

1) TR-XX Avanzato - L500S

2) TR-XX Avanzato-R - L502S

3) TR-XX Avanzato-R4 - L512S

Where To Get Parts???

Speedworks Sdn BhdLot 2, Lorong 227B/51A, 46100 P.J, Selangor MalaysiaPart For Kancil / Mira Turbo :K&N Air Filter Injection Kit RM 480.00K&N Injection Kit Heat Shield RM 280.00Hot Bits Stainless Steel Turbo Exhaust System RM 1,300.00Apex'i AVC-R Boost Controller RM 2,030.00Apex'i AFC Super RM 1,330.00Apex'i Blow Off Valve with installation RM 780.00Apex'i Boost Meter and Exhaust Temp. Meter with Pillar Housing RM 1,815.00Hot bits Coil Springs-Lowered 35mm RM 672.00Strut Bar -Front RM 202.00AXT Discs Front - Cross Drilled & Slotted/2 Sets RM 900.00

Omori Meter Co. LTD, Tokyo, JapanSole Agent In Malaysia: Michael Pang (Sabah)Parts:52mm Turbo Meter MCO-116-AZ-Standard Green Light RM 436.48Custom Made Red Light - Rm 464.4852mm Boost Meter MB-116-AZ-Standard Green Light RM 394.24Custom Made Red Light RM 422.2452mm Meter Hood P110 (Single Meter) (Each). RM 42.2452mm Meter Hoods/Triple Meter RM 71.0052mm Exhaust Meter RM 600.0052mm Mechanical Oil Pressure Meter c/w P281 Braided Hose 5ft RM 336.8052mm Volt Meter RM 299.90Bumi Fiberglass Malaya Sdn. BhdLot 3,Jalan 51A/227C, P.J (Near Speed works)Services:Expert On All Kinds Of Custom Made Fiberglass Product likes Body kits, Side Skirting, Motorcycle Firing, Bumper and etc.Kim Chuan Service CenterNo.190, Kawasan 18, Jalan Kapar, Klang.Services:Carburetors Specialist and Fuel Injection Servicing.Powertech Automart Sdn.BhdTaman Seri Gombak, K.LPart :Selling All Part For Kancil and Mira Like's Sport Spring, Strut Bar, Lower Arms Bar, Sport Filters, Rims, Extractor, Exhaust System, ABS Systems, Suspension System, Body kits, Fiberglass Bumper, Front Skirting, Side Skirting, Alarm and etc.Ulu Kelang (Near Bukit Antarabangsa)Only nice, ease crapper bargain.Part Prices :Mira TR-XX Avanzato L200S Half-Cut RM 3,000.00Moderno (Non-Turbo Mira) Rear Bonnetc/w Bumper and Tail Light (Can Trade-In) RM 1,000.00L200S TR-XX Avanzato Rear Bonnet and Bumper RM 1,000.00 ++

Jaya Resources AutorecNice and cordial too, but cannot bargain.Lot 1,Jalan 4/148A,Taman Sungai Besi, Industrial Park.Part Prices:Mira TR-XX L200S Half-Cut RM 3,500.00Mira L512S Avanzato-R4 Half-Cut (Latest Model). RM 5,500.00L512S Avanzato-R4 Rear Bumper RM 500.00L200S TR-XX Rear Bonnet RM 600.00L512S Avanzato-R4 Seats RM 800.00New Feder Auto Part Sdn.Bhd (Near Pasar Borong Lama)Very nice, but not friendly, the cheapest in K.L - crapper bargainPart Prices:Mira TR-XX L200S Half-Cut (Can Trade-In Your Existing Engine). RM 2,500.00Turbo Timer-Digital or Analog RM 100.00 to RM 150.00L200S TR-XX Seats RM 750.00 to RM 800.00L200S TR-XX Disc Brake (Rear). RM 1,200.00Syarikat Alat-Alat Ganti Motor Soon TattNo.32, Jalan Sibu 18,Taman Wahyu K.L (Before Makro, Selayang)Very pleasant and cordial - crapper bargain.Parts Prices:L200S TR-XX Avanzato Rear Bumper RM 300.00Mira (Non-Turbo) Front Bumper RM 120.00TR-XX Ori Rims-Front 12" and Rear 13". RM 400.00L200S TR-XX Rear Bonnet c/w Tail Light (Can Trade-In). RM 600.00L200S TR-XX Complete Bucket Seat RM 800.00L200S TR-XX Half-Cut RM 3,500.00

MY CONVERSION

Mira L200s Limited Edition Engine / Wiring and service

2,800.00

Timing Belt

180.00

Plastic Beam / Lampu

150.00

Radiator Service

60.00

New Radiator Hose

45.00

Mira Avanzato Seat

700.00

Mira Doors / Doors Panel

650.00

Mira TRXX Stering

70.00

Mira TRXX Bonet with Scoop

350.00

Mira Electronic Side Miror with Wiring

350.00

S/Miror & Power pane wiring

Aircond pedal & start lock

480.00

Drive dig cover

17.00

Interior Bulb

4.00

Oil Seal

11.00

Cleaning Internal & External

20.00

5,887.00

Custom Exhaust System

350.00

Puspakom Checking

150.00

TOTAL

6387.00

BEFORE & AFTERADDITIONAL PARTSEvery 5,000 km - Service (Engine Oil, Oil Filter)Every 10,000 km - Change Spark Plug, Flush Radiator, CoolantEvery 70,000km - Change Timing Belt

Nota : Mira L200S punye conception barang adalah sama dengan kancil.Contoh Timing Belt, Top Gasket, dan Oil Filter. composer dan Rings, aku belum confirm lagi.Bagi pendaftaran di JPJ,kau pongid cuma perlu bawak geran asal,surat A.P(import enjin) dan perlu isi satu borang cat JPJ.Tak perlu buat apa-apa bayaran dan juga tak perlu bawa inspection cat Puspakom kerana enjin sama size dengan kancil.Road Tax paronomasia tak perlu tukar cuma kena inform cat syarikat insuran kau pongid aje tentang penukaran nombor siri enjin.Dan lagi satu,jika bercadang nak membeli enjin Mira Turbo,aku cadangkan lebih baik ambil enjin L200S dari L500S.Sebabnya enjin L2 lebih senang mantain dan juga part-part dalam lebih kurang sama dengan Kancil 660.Ini paronomasia member aku Inno dapat nasihat dari "King Kancil", dekat P.JSemua Kereta Rally diaorang menggunakan Model L2.Mekanik cat situ bagi tahu yang enjin L5 makan minyak hitam dan susah sikit partnya.Aku tak tahulah betul ker tidak tapi bila aku pergi cat sana,semua kereta rally diaorang memang original Mira 4WD L2(import terus dari Jepun -sebijik). Tak pakai paronomasia enjin L5 atau help L5Correct Me,if I'm wrong...!!!
(Download) Teknik Skill Kamasutra

No comments:

Post a Comment